• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Byta bank för befintligt bolån

Vad är det bästa råd ni kan ge, förutom att sälja bostaden, för det är inget alternativ

  • Råd nr. 1 (dvs prio 1)

    Röster: 0 0.0%
  • Råd nr. 2 (dvs. näst viktigast)

    Röster: 0 0.0%

  • Totalt antal röstare
    0

Christian

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
9 Januari 2018
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
11
Poäng
37
Hej, blir riktigt konfunderad när jag läser i ett par trådar om byte av lånegivare för befintliga bolån från dyrare, (hög-) riskapitalist som BlueStep, till vanliga, traditionella aktörer med helt andra priser och villkor. För de flesta av BS bolånekunder är det knappast så att BS var deras förstahandsval. Oftast är det en svår och mycket problematisk ekonomisk situation, som gjorde att BS kanske blev enda valet. När väl den ekonomiska situationen ordnat upp sig till den grad att kreditbetyget uppfyller de villkor som gäller hos de "vanliga" aktörerna, faller det sig förstås naturligt att byta låneaktör, för att få ned de jättekostnader en ränta på 4,65 (lägsta möjliga) och uppåt ger. Något som BS själva även säger tydligt i sin presentation av sin affärsmodell
Varför? Jo, i stort sätt samtliga svar till oroade medlemmar med bolån som befinner sig i ungefär i den situation jag beskriver ovan, säger att det "är relativt enkelt", "borde inte vara några problem", "är oftast bara ett samtal bort". Det första som slår mig är om de här svaren är gamla, och gavs innan den radikala förändringen av bolånereglerna infördes? Det innebär ett betydligt tuffare regelverk på ett flertal punkter som visar sig slå mycket hårt mot alla med normal/låg inkomst och "gamla" lån med betydligt förmånligare villkor, men tyvärr "överköpta" av BS, naturligtvis med avsevärt mycket
Jag är ledsen om jag måste var en glädjedödare och komma med dyster och tråkig information. Jag befinner i exakt den här situationen och min erfarenhet är precis tvärtom. Det är kalla sätt handen överallt, främst pga för låg inkomst i förhållande till skuld (bolånetaket), samt underskott av kapital. Följande gäller:

Bostadsrätt, 2 r o k, 50m2:
Belåningsskuld: 2 360 000 kr
Värdering (2017): 3 800 000 kr
Ränta: 4,65%
Belåningsgrad: ca 60%
Totalkostnad per månad: 10 500 (varav ca 1400 i amortering)
Taxerad inkomst, 2017, (tillsvidareanställning): 374 000
Underskott av kapital (efter skatt) 189 000 kr
Blanco, krediter (UC): ca 450 000 kr
UC: Omfrågad 7 ggr inom den senaste 12-månadersperioden. Inga betalningsanmärkningar, ärenden hos kronofogden, eller liknande finansiella hinder
Kreditbetyg: 10,7% (mindre bra kreditvärdighet)

Mot bakgrund av dessa uppgifter, och skäl för avslag, finns det någon som kan tipsa om vart jag skulle kunna vända mig? Om det överhuvudtaget finns något alternativ? Någon som har erfarenhet av liknande situation, kanske främst i första led, men även som vän , anhörig, släkting etc. Känner att jag utforskat alla "kända", traditionella aktörer och behöver hitta alternativ (liknande de som finns för blanco, snabblån för personer med negativ hopplös ekonomisk situation) Det inkluderar naturligtvis även BS, där jag först blev "utskälld" för att "de hade minsann gjort mig en sådan enorm "tjänst" och "räddat" mig när de hade löst en massa lån och krediter för ca 2 år sedan. Som grädde på moset var att jag (kämpar hårt för att bli kvitt ett gravt spelmissbruk sedan 25 år och har tyvärr fått ett par återfall som gått överstyr sedan jag blev "kund" hos BS ) var en "oärlig missbrukare (oärlig - nja vet inte, missbrukare - ja, definitivt) och sådana kan man absolut inte lita på" Jag betalar idag en total boendekostnad (inkl. månadsavgift till föreningen) på 13670 kr/mån. Det är snart inte hållbart längre för en person i ett singelhushåll.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
För att utöka bolån måste du få upp din inkomst en bra bit, annars är det att vänta ut alla eller de flesta förfrågningarna och betala ner på eventuella nyttjade krediter och gå till lendo. Din blanco är lite i tuffaste laget.

Att det kan vara idé att flytta lån till bs för vissa är att deras belåning innan inte är så hög och att den totala lönekostnaden trots att bolånet blir dyrare, går ner.

Om möjligheten att vänta ut inte finns kvarstår lite mindre attraktiva/rimiga alternativ som att sälja bostaden och skaffa hyresrätt för att på så vis få lös pengar, eller att illa kvickt skaffa en sambo eller på annat vis någon som har god kreditvärdighet att dela på lånen med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp